Wat zijn mijn rechten?

  • Bij een aankoop op afstand heb je - op de hieronder genoemde uitzonderingen na - altijd een wettelijke bedenktijd van 7 werkdagen. Binnen deze periode mag je het product zonder opgave van reden terugsturen.
  • De bedenktijd gaat in op de dag nadat het product bij je is afgeleverd. Bij dienstverlening gaat de termijn in op de dag van het sluiten van de overeenkomst.
  • Als de verkoper niet voldoet aan zijn informatieplicht - zoals het geven van informatie over de wettelijke bedenktijd - is de bedenktijd 3 maanden. Deze informatie moet de verkoper bij het afgeleverde product geven, het is dus niet voldoende als hij dit op zijn website vermeldt.
  • Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. Je mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken. Bij cd's, dvd's en video's mag je echter niet de verzegeling verbreken. Kleding mag je passen, maar je moet er wel netjes mee omgaan.
  • Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen -  bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken -  liggen bij jou.
  • De verkoper mag geen (administratie)kosten in rekening brengen voor het beëindigen van de overeenkomst of andere eisen stellen. Hij mag bijvoorbeeld niet eisen dat je een goede reden moet noemen voor het terugsturen.
  • De verkoper moet uiterlijk 30 dagen na beëindiging (ontbinding) van de overeenkomst het al  (aan)betaalde bedrag terugstorten.
  • De maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand is 30 dagen. Deze termijn gaat in op de dag nadat je de overeenkomst hebt gesloten.
  • Als beide partijen akkoord gaan, kan een afwijkende levertermijn worden vastgesteld.
  • Op het moment dat de wettelijke levertermijn van 30 dagen wordt overschreden heb je het recht om de overeenkomst direct te beëindigen (ontbinden). Je hoeft de verkoper dan geen extra termijn te geven om alsnog te leveren.
  • Als het product (tijdelijk) niet leverbaar is, moet de verkoper je hiervan op de hoogte stellen.
  • Als de verkoper iets anders stuurt dan wat je besteld hebt - bijvoorbeeld een ander type of een soortgelijk product van een ander merk - en je wilt dat niet hebben, kun je dit binnen de retourtermijn terugsturen. In dat geval zijn de verzendkosten voor het terugsturen zijn voor rekening van de verkoper.
  • Volgens de 'Wet koop op afstand' is het niet toegestaan dat je meer dan 50% van het aankoopbedrag moet aanbetalen. Helaas trekken veel webwinkels zich daar niets van aan. In principe hoeft dat niet tot problemen te leiden, maar het risico bestaat dat je na betaling niets geleverd krijgt. En zie dan maar weer je geld terug te krijgen. Calculeer dit risico dus in als je iets aanbetaalt bij een (voor jou niet bekende) webwinkel.
  • Wie in een Europese webwinkel iets koopt, heeft met vrijwel dezelfde regels te maken als die in Nederland gelden voor koop op afstand. Dat komt omdat de 'Wet koop op afstand' een uitvloeisel is van een Europese richtlijn, die in de hele Europese Unie geldt. Wel kunnen de verzendkosten hoger zijn dan in Nederland. 
  • Klachten over een koop op afstand binnen de EU kun je melden aan het Europees Consumenten Centrum.

Let op! Een aantal zaken vallen NIET onder de regeling 'koop op afstand'. De belangrijkste uitzonderingen zijn:

  • de koop van bijvoorbeeld blikjes, snoep of sigaretten uit een automaat, frikadellen uit de muur en treinkaartjes uit de kaartjesautomaat;
  • koop na telefonisch bieden op een veiling of bieden via een internetveiling;
  • financiële diensten, zoals het kopen van aandelen en opties;
  • reizen, hotels, vervoer, restaurants en vrijetijdsbesteding (bijvoorbeeld bioscoop- en musicalkaartjes);
  • het sluiten van een abonnement op kranten en tijdschriften;
  • een dienst die met jouw instemming al binnen de bedenktermijn geleverd wordt (bijvoorbeeld een abonnement voor mobiele telefonie);
  • je deelnamegeld aan loterijen en weddenschappen;
  • producten die snel kunnen bederven (bijvoorbeeld een taart) of verouderen;
  • een speciaal voor jou op maat gemaakt product (bijvoorbeeld een maatpak);
  • koop van producten die persoonlijk van aard zijn (bijvoorbeeld een voor jou uitgezochte stamboom).
  • als je een telefonische bestelling of een bestelling via internet doet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager.

De verplichtingen van de verkoper

Informatie

Vóór het sluiten van een overeenkomst op afstand is de verkoper verplicht om de volgende informatie op duidelijke en begrijpelijke wijze aan u te geven:

  • De naam van het bedrijf. Wanneer de verkoper vraagt om een vooruitbetaling moet ook zijn adres worden vermeld. Bij telefonische verkoop moet aan het begin van het gesprek duidelijk worden vermeld dat het om een commerciële aanbieding gaat;
  • De belangrijkste kenmerken van het aangeboden product of de dienst;
  • De prijs, inclusief alle belastingen;
  • Bezorgkosten;
  • De wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst;
  • Het bestaan van een bedenktijd;
  • Communicatiekosten, wanneer die hoger zijn dan het basistarief (geldt voornamelijk voor telefonisch bestellen);
  • Geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs;
  • De minimumlooptijd van de overeenkomst als het gaat om duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.
  • Bovenstaande informatie moet de verkoper u uiterlijk bij de levering schriftelijk toesturen. Per e-mail is ook toegestaan. Hierbij moet het adres zijn vermeld waar u terecht kunt met klachten. Verder moet de verkoper u melden welke garanties en services na de aankoop worden gegeven. Bij overeenkomsten met een looptijd van een jaar of meer moet tevens worden aangegeven hoe u kunt opzeggen.

Levering

De verkoper moet binnen 30 dagen het product aan u leveren. Deze termijn kan langer zijn indien dat is afgesproken met de verkoper of de vertraging niet de schuld van de verkoper is. Wanneer het bestelde product of de bestelde dienst niet beschikbaar is moet de verkoper u dat melden. Vervolgens moet de verkoper u binnen 30 dagen het geld teruggeven. 

Bron:

http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/koop-via-internet-telefoon-huis/kopen-op-afstand/
http://www.eccnederland.nl/nl/thema/koop-op-afstand

Product added to wishlist
Product added to compare.
Onze website maakt gebruik van cookies